Tokek! Tokek! Tokek!

ADVERTORIAL

Hmm, korang tau tak pasal TOKEK..? Ye, T . O . K . E . K.. TOKEK!

Untuk pengetahuan korang semua yg sudi bertandang ke blog aku ni.. Aku ada seekor TOKEK.

Untuk gambaran lebih jelas, sila tgk sendiri gambar TOKEK yg ade kat bawah ni.. Kalau berminat, sila jgn segan2 bertanya ek.. Sape2 nak jadik BROKER pon boleh, sape nak jadik DIRECT BUYER pon di alu2 kan.




Serba sedikit cerita tentang TOKEK :

"Sekarang tengah hotttt.. Semua orang tengah cari gecko (tidak pasti spesies apa tapi di Sabah spesies yang ada tompak di badan) yang kononnya boleh menjadi penawar HIV, ada juga yang kata ubat HINI. Sejauh mana kebenarannya saya tidak pasti, tapi saya terkilan dan geram bila dengar cerita member-member yang mencari dan memelihara tokek kedai cina ini supaya mempunyai berat sekurang-kurangnya 300g. Dengar-dengar hasil jualan boleh mencecah hingga ribuan ringgit. Ada member Kelate tapi bekerja di Sabah, dia pun terikut-ikut buat kerja ini sebab katanya dia nampak dengan mata dia sendiri kawan jual gecko ini dapt 20K. Siapa yang tidak mahu duit kan kalau kerja mudah?
Tapi saya sangat tidak bersetuju dengan hal macam ini, hari ini Harian Metro ada keluar berita pasal gecko ini tapi di semenanjung. Menurut Pengarah Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Kedah, cicak gekko-gecko bukanlah spesies yang dilindungi dan bukan menjadi kesalahan sekiranya ada individu yang menangkap dan membelanya. O geramnya!! Nanti bila dah jadi kes bunuh rakan sebab tokek macam di Sabah, atau gecko-gecko dah diancam kepupusan baru keluarkan arahan rasanya sudah terlambat!
Harap sangat ada kajian dilakukan untuk membuktikan kebenaran khasiat dan kegunaan tokek ini. Kalau betul ada khasiat, syukur sebab ada penawar penyakit tertentu. Tapi kalau tidak, sila la berhenti memburu dan mengkhianati binatang ini.
Noktah: Pertama kali melihat tokek sewaktu berumur lingkungan 6 tahun di Kota Marudu, rasa sangat kagum dan sentap sebab cicak ini besar dan colorful. Paling best bila dengar bunyi yang dikeluarkan, sangat comel! :)"
- Petikan dari emel yg aku simpan sampai sekarang..


-Bersambung- aka -To be continue-

2 comments:

MiNisah said...

hEhe...t0kek.
it's a scientific name or wHat?
ch0mey gak la... (^_^)

wanUSJ said...

Tu nama panggilan je.. tapi tak tau la plak nama saintifik huuu~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Oh Belog!

Apesal! Apesal! Apesal!

Blogobo.. Blogobo.. Blogobo

Komuniti Blogger Pahang

Sensei-Itok-WanUSJ-Along Productions. Powered by Blogger.