Perumpamaan kehidupan melalui sebuah kisah... Renungkan

Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi ngauman aauuummmmm!! ! Itulah bunyi harimau yang kelaparan dan hanya menunggu untuk menerkam mangsanya saja.

Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu pun terus kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat, sang harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi.

Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan mata nya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek aje. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi

Di atas perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir cara nak selamatkan diri, tiba-tiba terdengar bunyi kocakan air di bawah perigi.

Aaaaarghhh!!!! Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasibnya... Dah jatuh ditimpa tangga, lagi bertambah takut si hamba Allah ni. Sudahlah di atas ada harimau, kat bawah pulak ada buaya, 2 ekor pulak tuu. Dia semakin risau dan takut..

Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tiba-tiba keluar seekor tikus putih dari lubang celahan perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus putih tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh... macam mana ni? Lepas tu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam pun turut naik mengikut tali tadi sampai kat atas.Tikus hitamitu pun gigit juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku nak buat ni...? Habislah jadi mangsa buaya .

Dia berfikir lagi.. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih...? Sedang hamba Allah tu berfikir cara nak selamatkan dirinya, tiba-tiba dia terdengar satu bunyi bzzzzz!. .. Itu bunyi lebah sedang membawa madu.


Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tiba-tiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata.
Hamba Allah tu kata, "Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya. Subhanallah sungguh sedap sekali." Kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di atas perigi dan buaya yg menantinya di bawah

Kalau kamu nak tahu ...

Si Hamba Allah itu adalah kita semua. Harimau yg mengejar tu pulak adalah maut kita kerana ajal memang sentiasa mengejar kita, so beringat-ingatlah ye..

2 ekor buaya itu adalah malaikat Munkar Dan Nankir yg menanti kita di alam kubur nanti.

Tali yg tempat di hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita..

Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yang sentiasa menghakis umur kita(Kan tikus tu gigit tali tu)

Madu... madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia.

Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya, dia lupa pada harimau dan buaya tu.

Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah baru la nak ingat Allah. Astaghfirullah... Sama-samalah kita muhasabah diri masing-masing sebelum trlambat...


-Bersambung- aka -To Be Continue-

3 comments:

Fasya Abadie said...

kisah yg menarik... setitik madu je boleh buatkan kite lupe semenye kan =(

wanUSJ said...

iye betol.. dan MADU itulah yang menjadi kita hamba yang bersyukur nikmat atau kufur nikmatNYA.. wallah hu'alam bisawab

Anonymous said...

good job mr hernandez.....

Pray not only because you need something, but because you want to thank Allah.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Oh Belog!

Apesal! Apesal! Apesal!

Blogobo.. Blogobo.. Blogobo

Komuniti Blogger Pahang

Sensei-Itok-WanUSJ-Along Productions. Powered by Blogger.